4 kroki do zbudowania kultury uczenia i dzielenia się wiedzą w firmie

Autor: Małgorzata Wolska

Rynek pracy przechodzi w ostatnim czasie prawdziwą rewolucję. Kompetencje, które potrzebne są dziś, jutro mogą okazać się niewystarczające, a nawet nieprzydatne. Dla pracowników oznacza to konieczność ciągłego rozwoju i zdobywania nowych umiejętności. Dla pracodawców – wspierania ich w tych działaniach. Nie jest to łatwe, ale konieczne, jeśli chce się nadążyć za zmianami i zdobyć przewagę nad konkurencją. Dlatego budowanie w firmie kultury uczenia się i dzielenia wiedzą to jedno z podstawowych zadań Marki Godnej Zaufania. Jak się do tego zabrać?

1.Zapewnij szkolenia

To ciągle najskuteczniejszy sposób na zdobywanie przez pracowników umiejętności potrzebnych firmie. Pod warunkiem jednak, że szkolenia są trafione, czyli dostosowane do wiedzy, predyspozycji i ambicji zatrudnionych. Tylko spersonalizowane ścieżki rozwoju i przypisane im odpowiednie kursy dają gwarancję, że pracownik włoży w naukę maksimum wysiłku, a potem w pełni wykorzysta zdobytą wiedzę w pracy. Wciśnięty gdzieś na siłę, wbrew własnej woli, zdolnościom i oczekiwaniom, będzie pracował na pół gwizdka lub ucieknie do konkurencji, która zapewni mu większe możliwości rozwoju. Zachęcaj do udziału nie tylko w szkoleniach organizowanych przez firmę, ale także wspieraj tych, którzy chcą się kształcić sami (i to niekoniecznie w dziedzinach ściśle związanych z pracą, ale np. z zainteresowaniami lub hobby). Dopłaty do kursów, wolne dni np. na studia podyplomowe, wyjazdy na konferencje, wolontariat nie tylko zwiększają zadowolenie i zaangażowanie pracowników, ale też są sygnałem, że rozwój i wiedza to jeden z priorytetów w firmie.

2.Zachęcaj do dzielenia się wiedzą

Nauka to nie tylko indywidualne szkolenia. To też korzystanie z wiedzy współpracowników. Zwłaszcza ci z dłuższym stażem, to często prawdziwi specjaliści w swoich dziedzinach. Problem jednak w tym, że nie wszyscy chcą się swoją wiedzą dzielić. Czas ich do tego przekonać! Nie chodzi jednak o to, by stawiać opornych pod ścianą, bo to przyniesie więcej złego niż dobrego, ale pokazać, że to się opłaca. Zawsze dostrzegaj i nagradzaj pracowników, którzy chętnie pomagają tym mniej doświadczonym lub publikują wiele cennych materiałów w firmowej bazie danych. Może to być np. drobna nagroda pieniężna lub sfinansowanie udziału w wybranym przez nich kursach połączone z wiadomością z gratulacjami na firmowej platformie komunikacyjnej. Najważniejsze, by zobaczyli, że ich zaangażowanie zostało przez kierownictwo zauważone i docenione, a współpracownicy się o tym dowiedzieli (i chcieli brać z nich przykład). Liderzy w dzieleniu się wiedzą mogą też wystąpić w roli wykładowców w wewnętrznych szkoleniach, a nawet reprezentować firmę na zewnątrz np. na konferencjach. To doskonała okazja, by wesprzeć ich rozwój, np. w roli trenerów, a także pokazać, że uważasz ich za ekspertów. A że brzmi to dumnie, na pewno doda im skrzydeł.

3.Promuj współpracę między działami

Dobra komunikacja między poszczególnymi zespołami to podstawa skutecznego i efektywnego zarządzania firmą. Tymczasem często zamiast współpracy mamy niezdrową rywalizację lub zadzieranie nosa (my jesteśmy najważniejsi, a tamci nic nie znaczą), które nie tylko nie sprzyjają rozwojowi przedsiębiorstwa, ale też mogą doprowadzić do katastrofy. Organizuj więc regularne spotkania międzydziałowe, promuj wspólne projekty. Ułatwiają one wymianę wiedzy i informacji, pozwalają na lepsze zrozumienie wspólnych celów i wyzwań, a także pokazują korzyści ze współpracy i dzielenia się wiedzą. Dobrym sposobem na wymianę umiejętności i informacji wewnątrz firmy jest też oddelegowanie pracownika do innego działu. Nawet jeden dzień może wystarczyć, by poznał specyfikę pracy drugiego zespołu, zrozumiał, jaką rolę w organizacji odgrywają koledzy i koleżanki z różnych struktur, a także nabrał do nich większego szacunku (jeśli zadziera nosa). Uwaga! w spotkaniach i „wycieczkach” międzydziałowych powinni brać udział nie tylko zwykli pracownicy i kierownicy, ale także właściciele firm czy członkowie zarządu. Bycie bliżej ludzi, jest dobrze widziane i doceniane przez pracowników, pozwala również dostrzec problemy, których nie widać zza biurka.

4. Stwórz firmową bazę wiedzy i przestrzeń do dyskusji

Nie wszyscy pracownicy mogą brać udział w tradycyjnych spotkaniach w salkach konferencyjnych. Jedni dlatego, że np. pracują zdalnie, inni bo nie mogą opuścić stanowiska pracy. Dlatego ważne jest, by stworzyć im przestrzeń, w której bez problemu, o każdej porze będą mogli korzystać z wiedzy, a także się nią dzielić. Firmowy intranet czy platforma do współpracy umożliwia gromadzenie i udostępnianie materiałów szkoleniowych czy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i znacznie usprawnia przepływ informacji między zespołami. Wystarczy kliknąć i już wiadomo, na jakim etapie jest jakiś projekt lub kto odpowiada za pewne zadania. To także dobre miejsce na sugestie, opinie, pytania, dzielenie się sukcesami, porażkami i udzielanie informacji zwrotnych. Wspólna dyskusja nad jakimś problemem zacieśnia więzi między pracownikami, zachęca ich do dzielenia się pomysłami, a także często pozwala na znalezienie lepszego i szybszego rozwiązania, zgodnie z zasadą co dwie głowy (lub więcej) to nie jedna. Musisz jednak dopilnować, by firmowy intranet nie zamienił się w platformę do ośmieszania czy dyskryminacji. Podstawowa zasada: wolno udzielać tylko konstruktywnego feedbacku. Złośliwości są absolutnie zabronione!

– – –

Okiem ekspertki

Autorką komentarza jest Agnieszka Durlej, dyrektor Biura Strategii i Rozwoju, Bank Pekao S.A.

Zaufanie odgrywa istotną rolę w relacjach biznesowych. Wiarygodne marki łatwiej przyciągają nowych klientów i partnerów, a także utrzymują lojalność istniejących. Jest to szczególnie istotne dla banków jako instytucji zaufania publicznego – tak działamy w Banku Pekao S.A.

Otwarte dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w ogólnodostępnych materiałach lub poprzez udział w panelach dyskusyjnych pozycjonuje firmę jako lidera branży. Jest to szczególnie ważne, kiedy pojawiają się istotne zmiany w otoczeniu biznesowym. Wszyscy poszukujemy wtedy wiarygodnych źródeł informacji, szczególnie od specjalistów w swojej dziedzinie. Przykładem jest temat ESG – zmiana regulacyjna i biznesowa dla wielu polskich firm. Nasi klienci firmowi sygnalizowali nam na spotkaniach, że brakuje im praktycznego przewodnika dla przedsiębiorstw stawiających pierwsze kroki na ścieżce zrównoważonego rozwoju. Dlatego opracowaliśmy i opublikowaliśmy w październiku „Kompendium wiedzy o ESG”, dostępne bezpłatnie na stronie banku.

Polskie firmy i konsumenci są na takim etapie rozwoju, że często nie wystarczy im już komunikacja oparta wyłącznie na prezentacji produktu. Organizowanie warsztatów czy pilotaży, które pomagają klientom i dostawcom lepiej zrozumieć ofertę firmy, to ciekawe i angażujące przedsięwzięcie. Im lepiej klient zrozumie działanie produktu czy usługi, tym wyższa może być skłonność do skorzystania z nich.

Ważne jest także, aby inwestować w rozwój pracowników, ich kompetencje i wiedzę. Firmy, w badaniach prowadzonych przez Bank Pekao S.A., podkreślają wiodącą funkcję doradcy bankowego – eksperta wspierającego rozwój ich biznesu. Współpraca z wiarygodnym, zaufanym oraz kompetentnym partnerem to droga do długotrwałego sukcesu.