5 prostych pomysłów na wykorzystanie AI w biznesie
odcinek 5 Małgorzata Wolska
odcinek 5 Małgorzata Wolska
W rekrutacji
Jeszcze niedawno by zdobyć nowego pracownika, pracodawcy zamieszczali ogłoszenie w mediach i portalu rekrutacyjnych a potem czekali na zgłoszenia. CV spływały, HR-owcy je czytali, a następnie zapraszali wybrane osoby na rozmowy kwalifikacyjne, które wcale nie musiały okazać się idealnymi kandydatami. Cały proces był żmudny, trwał średnio dwa miesiące i wymagał, zwłaszcza przy masowych rekrutacjach, zaangażowania wielu osób. Dziś to już przeszłość, bo technologia jest w stanie wesprzeć HR-owców niemal na każdym etapie rekrutacji: od projektowania i umieszczania ofert pracy na wielu portalach jednocześnie przez wstępną selekcję dokumentów aplikacyjnych, odpowiedzi na pytania starających się o pracę, przeprowadzenie testów kompetencyjnych wybranych kandydatów po zaproszenie ich na rozmowę. Takie rozwiązanie nie tylko skraca czas rekrutacji do mniej więcej dwóch tygodni, ale też jest dobrze postrzegane przez osoby poszukujące pracy. Kandydatom podoba się, że mogą przejść proces rekrutacyjny bez wychodzenia z domu i szybko dostają informację zwrotną, która w starym systemie często nie docierała, bo na ręczne pisanie feedbacków nikt nie miał czasu.
W szkoleniach i onboardingu
Nowe technologie wymagają od pracowników zdobywania nowych umiejętności. Nic dziwnego, że szkolenia to must be w wielu przedsiębiorstwach. Tylko jak je zorganizować, by jak najmniej kolidowały z pracą i, przede wszystkim, były skuteczne? I tu z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja. Specjalne, multimedialne (a więc ciekawsze niż gadająca głowa) programy szkoleniowe online gwarantują dostęp do wiedzy przez 24 godziny na dobę. Pracownik może do nich wracać w dowolnym momencie i korzystać z wiedzy tyle razy, ile potrzebuje bez obaw, że ktoś nagle stwierdzi, że uczy się zbyt wolno. To nie wszystko. Sztuczna inteligencja, analizując zdolności, wyniki szkoleń i poziom kompetencji pracownika może pomóc w planowaniu jego dalszej kariery. To szczególnie ważne dla młodszego pokolenia, które nie wyobraża sobie stania w miejscu przez całe zawodowe życie. Chatbot świetnie sprawdza się też w onboardingu, który jest piętą achillesową wielu firm i źle wpływa na ich wizerunek. Nie tylko zbiera dane do kwestionariuszy osobowych, ale też bezstresowo przeprowadza nowego pracownika przez niezbędne procesy wdrożeniowe w firmie.
W papierologii i komunikacji
Prawidłowe prowadzenie dokumentacji pracowniczej, to obowiązek każdego przedsiębiorcy. Do niedawna niezwykle monotonny i czasochłonny. Ale nie dziś. Sztuczna inteligencja z powodzeniem wyręcza kadrowców np. w ewidencjonowaniu czasu pracy, obliczaniu wynagrodzeń oraz tworzeniu zaawansowanych raportów i zestawień. Umożliwia też sprawną komunikację z pracownikami, uwalnia od pytań typu: ile jeszcze urlopu mi zostało. To plus także dla pracowników, którzy nie muszą czekać aż osoba odpowiedzialna za dany temat będzie miała czas im odpowiedzieć, tylko szybko uzyskują potrzebne mu informacje. I nie chodzi tu tylko o sprawy osobowe, ale także np. o pomoc techniczną. Wreszcie AI może na podstawie np. ankiet badać i analizować poziom satysfakcji i samopoczucia pracowników. Jeśli nie są dobre, dział HR ma czas na podjęcie działań naprawczych. To bardzo ważne, bo dbałość (lub niedbałość) o pracowników to jeden z najważniejszych czynników wpływających na dobry (lub zły) wizerunek firmy.
W marketingu
O tym, że reklama jest dźwignią handlu, wie chyba każdy. Sęk w tym, by była ona skuteczna, dotarła do jak największej liczby odbiorców i skłoniła ich do zakupów czy skorzystania z usług. I tu też kłania się AI. Generatory tekstu i obrazu usprawniają tworzenie artykułów np. na stronę internetową firmy, a też przygotowywanie i projektowanie banerów czy filmików reklamowych. AI umożliwia także personalizację e-maili czy SMS-ów marketingowych. Firmy analizują dane klientów (historia zakupów, preferencje i zachowania na stronie internetowej), a następnie dostosowują treść wiadomości do indywidualnych zainteresowań odbiorców. Dzięki temu stają się bardziej atrakcyjne i skuteczne, bo trafiają w gust i potrzeby odbiorcy. Wreszcie AI może pomóc firmom monitorować opinie na swój temat. Dzięki analizie komentarzy w mediach społecznościowych i recenzjach produktów przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się, co klienci myślą o ich produktach i usługach. To pozwala na szybką reakcję na negatywne głosy (obietnica poprawy) i skierowanie uwagi na pozytywne strony marki.
W kontaktach z klientami
Zadowoleni i lojalni klienci to marzenie każdego przedsiębiorcy. Tylko jak ich zdobyć i przy sobie utrzymać? Pomaga w tym m.in. AI. Chatboty, czyli wirtualni asystenci, stają się coraz bardziej popularnym narzędziem obsługi klienta. Dzięki nim firmy mogą przyjmować zamówienia, informować o dostawie, odpowiadać na pytania i rozwiązywać podstawowe problemy klientów o każdej porze dnia i nocy. A to jest wśród większości z nich bardzo cenione. AI umożliwia też wysyłanie np. przypominajek o zbliżającym się terminie płatności (ale z tym ostrożnie bo nie wszyscy je lubią, więc warto pozwolić klientom je wyłączyć) i podziękowań za skorzystanie z oferty lub usług firmy (te lubią raczej wszyscy). Sztuczna inteligencja pomaga też w tworzeniu opisów produktów i ich aktualizacji. To wielka zaleta, jeśli jest ich w sklepie np. kilka tysięcy, a klient domaga się nie tylko informacji o cenie, ale również np. chce wiedzieć, skąd pochodzi rzecz, którą chce kupić, jaki ma skład itd. C
90% firm zamierza zainwestować w nowe rozwiązania technologiczne w ciągu trzech lat Deloitte
62% z nas ma większe zaufanie do firm, których rozwiązania AI postrzegają jako etyczne Capgemini
59% wykazuje wobec nich wyższą lojalność Capgemini
55% kupuje więcej ich produktów Capgemini
47% tylko tylu z nas uważa, że produkty i usługi wykorzystujące sztuczną inteligencję mają więcej zalet niż wad Ipsos Polska
46% już dzisiaj dostrzega, jak ich codzienność zmieniła się dzięki AI w ciągu ostatnich lat. Ipsos Polska
52% z nas spodziewa się, że rozwój nowych technologii zmieni sposób, wykonywania ich pracy. Co trzeci badany obawia się, że zastąpi jego obecną pracę Ipsos Polska
48% uważa, że AI pomoże w skutecznym zarządzaniu czasem pracy Ipsos Polska
30% tylko tylu Polaków spodziewa się pozytywnego wpływu AI na swoją pracę, polską gospodarkę czy rynek pracy Ipsos Polska
• Masowe wymieranie pszczół to dziś na świecie poważny problem. Dlatego naukowcy z Uniwersytetu w Harvardzie pracują nad sztucznymi pszczołami, które będą naśladować pracę tych prawdziwych. Celem projektu RoboBee jest stworzenie w pełni autonomicznego roju latających roboto-owadów, które mają pomóc w zapylaniu roślin tam, gdzie brakuje zapylaczy.
• Roboty powoli zaczynają opanowywać profesje ludzkie . Na ulicach Dubaju już krążą zmechanizowani policjanci. Do mechanicznych stróżów prawa można zgłaszać przestępstwa, składać wnioski i płacić mandaty za naruszenie przepisów ruchu drogowego. Dubaj obiecuje, że w 2030 r. w ich zespole policjantów jedną czwartą będą stanowiły roboty.
• Idealnie dopasowany pracownik to dla firmy skarb. Amerykańskie giganty (m.in. IBM, Unilever Dunkin Donuts) wykorzystują w procesach rekrutacyjnych obrazy z kamer przesyłane do AI, która rozpoznaje język ciała kandydata, jego ton głosu czy słowa kluczowe wypowiedzi. To pomaga w rozpoznaniu emocji rozmówcy, jego motywacji i dopasowaniu do stanowiska.
• Dotarcie do pracy na czas to wyzwanie w zakorkowanych miastach. Odpowiedzią na to są buty dla zabieganych – Moonwalkers – które przyspieszają chodzenie nawet o 250 proc. Są wyposażone w sztuczną inteligencję, która uczy się schematów chodu użytkownika i naśladuje jego ruchy. Dzięki temu buty „same chodzą”, odciążając mięśnie nóg. Wystarczy przyspieszyć, aby buty zrobiły to samo.
• Kolekcje ubrań to praca sztabu projektantów. Ale nie zawsze. G-Star RAW to marka modowa, która pokazała kolekcję 12 płaszczy w stylu peleryna zaprojektowanych przez AI. Jeden został wyprodukowany i wystawiony w sklepie marki w Antwerpii.
2016-2023 © My Company Media Sp. z o.o., wydawca miesięcznika „My Company Polska"
Polityka prywatności